شمارۀ نهم مجلۀ بازدید (دیدینوی سابق) با پروندۀ ویژۀ «در آداب تربیت»، آموزش و تربیت هنرمند، توسط دفتر نوآوری و توسعه در حوزه هنری منتشر شد.

در مصاحبه‌هایی که در این شماره با صاحب‌نظران و مسئولین باسابقۀ حوزه در زمینۀ آموزش و تربیت هنرمند انجام شده است، از ایده‌های اصلی آن‌ها راجع به آموزش هنرمند و وجوه تمایزشان آگاه می‌شویم. جناب حمزه‌زاده در «هنرمندْشاه»، از لزوم آموزش به‌شیوۀ فانوس دریایی در مقابل شیوۀ برج مراقبت و اهمیت حضور افراد پیشکسوت و باتجربه برای آموزش هنرجویان جدید سخن می‌گویند. دکتر شاه‌حسینی در «رسولان رسانه» نقش کلیدی دو عامل مهم شامل منابع نظری منقح و مدون و سلوک هنرمندانه، در تربیت هنرمند و انسان‌رسانه را بیان می‌کنند. همچنین جناب سیدحسین شهرستانی در «ایستادن بر قلۀ هنر اصیل»، از لزوم نقش‌آفرینی حوزه هنری به عنوان میانجی‌ای میان فضای حرفه‌ای و مخاطب عام هنر انقلاب اسلامی و همچنین اهمیت فی نفسۀ آموزش، خصوصاً آموزش هنرهای بومی به‌عنوان کار فرهنگی سخن می‌گویند.

در «اخلاق خلاقیت»، چکیده‌ای از سخنرانی حجت السلام پناهیان در دهۀ دوم محرم ۱۴۰۲ در هیئت هنر، با موضوع تربیت هنرمند مکتب حق به تحریر درآمده است. در «فی‌الخلق بالحق» نیز، به سراغ آقای نصرت‌الله تابش، از نزدیکان و شاگردان مرحوم علی صفائی حائری رفته‌ایم تا ایشان شرحی از فعالیت‌ها و رویکرد ایشان در فضای هنری، به‌خصوص در تعامل نزدیک‌شان با هنرمندان را همراه با خاطراتی برایمان بیان کنند.

«هفت پیشنهاد آموزشی برای حوزه هنری»، گزارشی است که در آن از هفت تن از صاحب‌نظران حوزۀ آموزش هنر در رشته‌های مختلف درخواست کرده‌ایم تا پیشنهاداتی صریح و روبه‌جلو را در راستای بهبود عملکرد آموزشی حوزه هنری بیان کنند. در گزارشی دیگر با عنوان «برای هنر انقلاب گردآمده‌ایم» نیز، به سراغ مسئولین حوزۀ آموزش در مجموعه‌های فرهنگی هنری اوج، شهرستان ادب، انجمن سینمای جوانان ایران، هیئت هنر، مدرسۀ راه، سفیرفیلم و دانشگاه سوره رفته‌ایم تا ایده‌های خود را برای آموزش و تربیت هنرجویان برایمان شرح دهند.

بازدید، دریچه‌ای برای نگاه دوباره به مسائل راهبردی حوزه هنری است، مسائلی که شاید زیاد درباره‌شان گفته یا شنیده باشیم؛ اما هیچگاه به‌صورت مدون و با عینک نقد و بررسی تخصصی به آن‌ها نپرداخته‌ایم.

لینک ثبت بازخورد و ارزیابی شما از این شماره

شناسۀ کانال مجلۀ بازدید در پیام‌رسان بله: @baazdid

ارتباط با سردبیر بازدید در پیام‌رسان بله: @baazdid_editor